A programok során feldolgozásra kerülnek az alábbi témák, a diákok megismerhetik a táplálkozási piramist, a helyes étrend kialakításának szabályait. Az egészségkultúra fejlesztése érdekében olyan információk átadására kerül sor, melyek segítségével megelőzhető a különböző táplálkozási szokásokból eredő betegségek, csökkenhet a túlsúly és az ezzel együtt járó magas vérnyomás előfordulási lehetősége. A programok során feldolgozásra kerülnek az alábbi témák, a diákok megismerhetik a táplálkozási piramist, a helyes étrend kialakításának szabályait. Az egészségkultúra fejlesztése érdekében olyan információk átadására kerül sor, melyek segítségével megelőzhető a különböző táplálkozási szokásokból eredő betegségek, csökkenhet a túlsúly és az ezzel együtt járó magas vérnyomás előfordulási lehetősége.

1. Ételek tápanyagtartalma


A foglalkozásokon az ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk ismertetése történik a tanulók részére az életkoruknak megfelelő formába. Az alapfogalmak tisztásázása fontos minden tanulónál, hiszen erre lehet építeni a további egészséges táplálkozásról szóló ismereteket.  Példákkal alátámasztva megismerhetik az energiát adó: fehérjék,- zsírok,- szénhidrátok és energiát nem adó: vitaminok -és ásványianyagok fogalmát.

2. Helytelen táplálkozással összefüggő betegségek, illetve egészségkockázatok


A gyermekek és a felnőttek között is a leggyakoribb elváltozás a túlsúly és az elhízás, ezek megelőzése kiemelt hangsúlyt kell kapjon. Fontos a megfelelő BMI-index (testtömeg index) tudatosírása, kiszámításnak megtanítása.   A magas cukortartalmú és kalóriatartalmú ételek és italok fogyasztásának kerülésére fontos felhívni minden korosztály figyelmét.

A másik igen gyakori elváltozás a magasvérnyomás tekintetében a túl sós ételek, élelmiszerek fogyasztásának kerülését, külön kell hangsúlyozni, bár ezek nem tiltottak, de fogyasztásuk ne valljon mindennapossá

3. Energiaegyensúly, tudatos vásárlás


Az energiaegyensúly szemléltetése bemutatott és szemléltetett nyersanyagok egymással történő összehasonlítása kalória - és tápanyagértékük alapján történik. Az elfogyasztott nyersanyaggal felvett kalória konkrétan mennyi mozgással adható le. (pl:1 db alma vagy 1 szelet szendvics hány perces sétával, vagy kerékpározással egyenlő) Az egyes élelmiszerek vásárlásakor is fontos felhívni a figyelmet, hogy tudatosan figyeljük a feltüntette tápanyag-kalóriatartalmat, adalékanyagokat, tartósítószereket.

4. Környezettudatosság, szelektívhulladékgyűjtés


Környezettudatosság szempontja már a bevásárlás során is fontos alapelv kell, hogy legyen (csomagoló anyagok, bevásárló táska stb.) Családok vásárlási szokásainak átbeszélése, tapasztalatcsere, ötletbörze csoportokban arról, hogy mire figyelhetünk otthon a környezetünk megóvása érdekében. A családokban a főzés és a mindennapi élet során keletkezett hulladékok szelektív gyűjtésének fontossága, hulladékgyűjtés alapszabályainak megismerése

5. Mintaétrendek, mintareceptek bemutatása, táplálékpiramis


Az életkori sajátosságokat, és a különböző tápanyagigényeket (nem, életkor, sportolás stb.) figyelembe véve étrendi ajánlások összeállítása közösen a tanulókkal. Az étrend összeállításánál segítségül hívjuk a táplálkozási piramist és ehhez kapcsolódó ajánlásokat. A piramis szintjeinek átbeszélése, játékos formában begyakorlása

6. Higiénia, konyhai higiénés ismeretek


A foglalkozások alkalmával beszélünk a konyha, éléskamra, hűtőszekrények tisztántartásáról, ezek fontosságáról. A konyhai eszközök tisztántartásáról, helyes használatáról, a megfelelő mosogatás folyamatáról, a konyhában használatos tisztítószerek használatáról, biztonságos tárolásáról. (tárolni csak az eredeti tartályában lehet, befőttes üveg, üdítős üveg, megtévesztő lehet)

7. Táplálkozással összefüggő betegségek, -cukorbetegség, krízishelyzetek kezelése (hypo- és hyperglicaemia tünetei, teendők);


A cukorbetegség sajnos egyre gyakrabban előforduló elváltozás. Iskolánkban is több cukorbeteg tanuló van, éppen ezért fontos, hogy a többi gyermek is tisztába legyen a betegség fogalmával, hátterével. Bár a cukorbeteg tanulók igen tájékozottak betegségük, illetve az esetleges krízishelyzetük kezelésével kapcsolatosan, de természetesen ezeket az ismereteket mindig lehet bővíteni.  Beszéltünk az inzulin adagolásról és természetesen a napi ötszöri étkezés és a napi mozgásról fontosságáról, a hypoglikémia tüneteiről és a magas vércukor szint okozta egészségkárosító hatásokról

8. Ételallergia és tünetek


Nagyon sokféle ételallergia fordulhat elő és ezek tüneteinek felismerése fontos a további kockázatok elkerülése miatt. Ételallergiás tanulók tájékoztatása az allergiát kiváltó nyersanyagok helyettesítésérő más élelmiszerekkel, azért is fontos, hogy ne a tiltást érezze a tanúló, hanem táplálkozása minél változatosabb legyen és minél jobban hasonlítson az egészséges társaihoz. (laktózmentes tej, tejföl, gluténmentes kenyér, sütemény, tojásmentes durum tészta, sütemény). A kereskedelembe bekerülő új élelmiszerek ismertetése, ötletek praktikák az ételek elkészítéséhez, az egyes alapanyagok helyettesítéséhez

9. Szervezetünk folyadékigénye, vízfogyasztás fontossága


A napi megfelelő mennyiségű folyadék bevitele alapvető fontosságú a szervezetünk megfelelő működéséhez. Sok élelmiszer tartalmaz vizet különböző arányban – gyakorlati feladat különböző élelmiszerek sorba állítása víztartalmuk alapján. Szervezetünk vízigény nem egyforma, gyerekeknek több kiszáradásra hajlamosabbak, mint a felnőttek (kiszáradás tünetei). A meleg időjárás, betegségek, láz, hányás-hasmenés miatt is fokozott folyadékbevitelre van szükség. Fontos tudatosítani a gyermekekben, hogy a folyadékbevitel nagy részét vízzel biztosítsuk, hiszen a szénsavas és cukros üdítők gyakori fogyasztásának több egészségkárosító hatása lehet

10. Egészséges külső, egészséges belső


A megfelelő tisztálkodás, bőrápolás alapvető igényként kell, hogy beépüljön a tanulók és családjaik mindennapjaiba. A tisztaság és az alapvető higiéniás szabályok betartása nem csak a betegségek megelőzése szempontjából fontos, de a mindennapi emberi kapcsolatok kialakításban is, hiszen az ápolt, tiszta külső önbizalmat, magabiztosságat ad.  Kiemelt témák: - fogápolás, - kézmosás, - bőr és hajápolás, - serülőkori problémák és megoldási lehetőségek.